Quora – serwis do dzielenia się wiedzą
Czy nazwa Quora coś Ci mówi? To platforma wypełniona po brzegi informacjami. Wiesz, do czego służy? Nie jest to klasyczny serwis społecznościowy, a witryna typu Q&A z pytaniami i odpowiedziami, które są generowane przez użytkowników. W tym wpisie przybliżę Ci Quorę i podpowiem, do czego może Ci się przydać.
Historia platformy Quora
Quora została uruchomiona 28 czerwca 2010 roku. Jej założyciele – Charlie Cheever i Adam D’Angelo, przed otwarciem własnego portalu pracowali dla Facebooka. W 2009 roku wpadli oni na pomysł stworzenia miejsca w sieci, w którym użytkownicy będą mogli:
- zadawać pytania i otrzymywać wyczerpujące odpowiedzi od specjalistów z całego świata,
- dzielić się swoimi zainteresowaniami i łączyć z ludźmi o podobnych pasjach,
- prowadzić ciekawe dyskusje,
- klasyfikować i zapisywać ciekawsze treści.
Ich pierwotny projekt mieścił się na stronie puredata.io. D’Angelo kupił domenę quora.com od firmy, która jej nie używała i w 2010 roku nadał swojej platformie nową nazwę.
Polska wersja Quory zaczęła funkcjonować 9 grudnia 2019 roku. Według mnie oryginalna Quora (w angielskiej wersji językowej) jest bardziej rozbudowana i ma więcej ciekawych wątków. Zresztą to Amerykanie stanowią większość społeczności serwisu i to głównie oni przyczyniają się do rozwoju platformy.
Obecnie (w 2023 roku) Quorę odwiedza miesięcznie około 300 milionów użytkowników. Pod względem popularności portal zajął 17. miejsce.
Czym wyróżnia się Quora?
Znajdziesz tam wpisy tworzone przez zaangażowanych i wiarygodnych użytkowników:
- wątki o ciekawych miejscach, ludziach, wydarzeniach pisane przez podróżników, dziennikarzy, historyków,
- rady dla początkujących przedsiębiorców od właścicieli dobrze prosperujących firm,
- wskazówki biznesowe od inwestorów, czy marketerów,
- nieznane, interesujące fakty i zjawiska od naukowców, znawców sztuki i literatury oraz innych pasjonatów.
Wysoki poziom publikowanych treści na Quora sprawia, że witryna cieszy się coraz większą popularnością. W polskiej wersji Quory od 2021 roku co miesiąc jeden z twórców otrzymuje wyróżnienie jako najlepszy autor. To podziękowanie za wkład w budowanie wartościowej bazy wiedzy.
Użytkownicy Quory dopasowują treści pod siebie, bo mogą:
- głosować na odpowiedzi, dzięki czemu najlepsze wypowiedzi zostają wyróżnione,
- śledzić tematy, które ich interesują,
- tworzyć sieci społecznościowe (tzw. kręgi) z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.
Podobnie jak na innych portalach możesz zareagować na post, obserwować innych użytkowników, komentować i wysyłać prywatne wiadomości.
Jeśli chcesz na Quorze śledzić interesujące Cię tematy, po założeniu konta wybierz swoje kategorie. Masz do wyboru m.in.: naukę, biznes, zdrowie, książki, podróże, marketing i wiele innych.
Jakie pytania znajdziesz na Quora?
Do serwisu trafia od 3 do 5 tysięcy nowych pytań dziennie. Te najpopularniejsze zdobywają kilkadziesiąt tysięcy obserwujących i nawet kilkadziesiąt milionów wyświetleń. Zdarza się, że internauci nie zamieszczają w serwisie skomplikowanych pytań, a jedynie proszą o opinię.
Spójrz na przykładowe pytania z Quory:
- Jakie są proste sposoby na dochód pasywny?
- Jakie 10 dobrych nawyków każdy powinien wprowadzić do swojego życia?
- Czego możemy się nauczyć od Benjamina Franklina?
- Jaka była najbardziej „brudna” sztuczka negocjacyjna, z którą się spotkałaś/eś?
- Jakie są największe błędy popełniane przez małe firmy?
- Jaka postać historyczna najbardziej Cię inspiruje?
- Ile procent swojego miesięcznego dochodu/wypłaty oszczędzacie/odkładacie?
- Znasz jakieś fakty historyczne, o których powszechnie się raczej nie wie?
- W jaki sposób nauczyliście się języka angielskiego do poziomu B2/C1? (Protipy, sposoby, rady, co warto robić, żeby to było efektywne)
- Jak ludzie zakładają biznesy, nie mając pieniędzy?
- Jakiej rady udzielilibyście sobie samym przed założeniem własnej firmy?
Jeżeli zainteresuje Cię konkretne pytanie zadane w serwisie wystarczy, że w nie klikniesz. Przeniesiesz się na podstronę, gdzie wyświetlą się wszystkie odpowiedzi na interesujące Cię zagadnienie oraz inne podobne pytania.
Chcesz zadać własne pytanie?
Kliknij zakładkę 'Zapytaj’ widoczną na stronie głównej. Sformułuj zapytanie, opublikuj i poczekaj na odzew. Najczęściej oglądane na Quorze pytania, skłaniają odpowiadającego do udzielenia cennych wskazówek. Dokładnie tak jak w podanych powyżej przykładach.
Każdą odpowiedź możesz:
- ocenić,
- zapisać na później,
- skomentować.
Wpisy z największą liczbą pozytywnych głosów są wyróżniane i częściej wyświetlane na stronie głównej.
Chcesz udzielić odpowiedzi?
Serwis chce utrzymać pewne standardy. Jeśli chcesz odpowiadać użytkownikom platformy albo udostępniać posty, musisz trzymać się pewnych zasad.
Kiedy publikujesz w Quora:
- używaj poprawnej pisowni, interpunkcji, gramatyki,
- nie promuj wprost firmy czy usługi (możesz reklamować się pośrednio np. poprzez doradztwo).
Treści wymagające poprawek, nie są usuwane przez moderatorów, ale oznaczane w celu dopracowania.
Korzyści z obecności na Quora
Pewnie zastanawiasz się, co takiego otrzymasz w zamian za wstąpienie w szeregi Quory? Jest kilka plusów. Zaangażowana społeczność Quory pomoże Ci, kiedy:
- szukasz inspiracji,
- zależy Ci na uzyskaniu opinii innych osób,
- chcesz budować swoją pozycję eksperta, czyli wzmacniać własną markę osobistą,
- szukasz odpowiedzi na pytania związane z Twoją branżą, czy hobby,
- chcesz poznać doświadczenia innych ludzi,
- zależy Ci na zdobywaniu wiedzy o swoich klientach, aby móc udoskonalać swoje produkty, dopasowywać usługi itp.
Pamiętaj, aby mimo wszystko weryfikować informacje, które znajdziesz na Quora. W serwisie możesz sprawdzić, jakie kompetencje ma osoba, która udzieliła odpowiedzi.
Quora – Podsumowanie
Quora powstała po to, by jej użytkownicy mogli się wymieniać wartościowymi informacjami. Przyjrzyj się treściom publikowanym w serwisie. Znajdź swoją niszę i poznaj ludzi o podobnych zainteresowaniach. Zdobywaj lub dziel się wiedzą. Opowiedz o swoim biznesie. Chętnie poczytam Twoje wpisy. 🙂
Chcesz dowiedzieć się, kto zaprogramował pierwsze narzędzie do wyszukiwania danych? Poznaj historię wyszukiwarek.
Źródło:
Statystyki: www.demandsage.com/quora-statistics/