Jak Pixar tworzy historie, które przyciągają widzów?
Od lat 90. Pixar wyznacza standardy w świecie animacji. Wykorzystuje innowacyjne technologie oraz tworzy emocjonalne historie i wiarygodnych bohaterów, z którymi widzowie mogą się identyfikować. Studio zdobyło liczne nagrody, w tym Oscary, Złote Globy i BAFTA za swoje wyjątkowe produkcje. Filmy Pixara niezmiennie od lat przyciągają przed ekrany miliony widzów na całym świecie.
- Jak wyglądały początki studia Pixar?
- Jak Pixar tworzy swoje oryginalne historie?
- Jakie zasady stosuje Pixar w trakcie budowania opowieści?
Jak powstał Pixar?
Początki studia Pixar sięgają 1979 roku, kiedy to George Lucas postanowił w swojej firmie realizującej produkcje filmowe i telewizyjne – Lucasfilm, stworzyć dział komputerowy. Computer Graphics Group miała zająć się opracowaniem najnowocześniejszych technologii – grafiki komputerowej, edycji wideo i dźwięku cyfrowego dla przemysłu filmowego. Na czele działu Lucas postawił informatyka i animatora Edwina Catmulla, który już w czasie studiów dokonał znaczących odkryć w grafice komputerowej. Rok później dołączył do niego kolejny pionier w tej dziedzinie Alvy Ray Smith. Na początku lat 80. do grupy przyjęto zdolnego filmowca Johna Lassetera, który wziął pod swoje skrzydła wszystkie filmy Pixara i powiązane z nimi projekty.
Pierwsze sceny wygenerowane komputerowo
Prace grupy koncentrowały się na rozwoju oprogramowania potrzebnego do trójwymiarowych filmów wyrenderowanych komputerowo oraz specjalistycznego sprzętu (Pixar Image Computer). W 1982 roku w filmie Star Trek II: Gniew Khana wykorzystano jednominutową scenę wygenerowaną komputerowo. Rok później w Gwiezdnych Wojnach: Powrót Jedi pokazano stworzony przez Graphics Group hologram Gwiazdy Śmierci. Ed Catmull i Alvy R. Smith byli pewni, że w ciągu kilku następnych lat będą w stanie rozwinąć swój superkomputer na tyle, aby móc nakręcić pełnometrażowy film.
Niezależne studio Pixar
Na początku lat 80. pracownicy Computer Graphics Group stworzyli spółkę i zaczęli szukać dofinansowania swoich projektów. 3 lutego 1986 roku spółkę przejął Steve Jobs i dokapitalizował ją kwotą 10 milionów dolarów. W ten sposób dział graficzny przeobraził się w niezależne studio Pixar. W końcówce lat 80. Pixar stworzył kilka krótkometrażowych filmów, m.in. Luxo Jr. w 1986 roku czy nagrodzony Oscarem Tin Toy z 1988.
Disney & Pixar
Przez pierwsze kilka lat studio miało poważne problemy finansowe. Jobs kilkukrotnie refinansował spółkę, aż w końcu 6 marca 1991 roku przejął firmę w całości, wykupując udziały należące do pracowników. W tym samym roku Disney i Pixar zawarły umowę na stworzenie trzech filmów animowanych komputerowo. Przełom nastąpił w 1995 roku wraz z premierą Toy Story, pierwszego pełnometrażowego filmu animowanego stworzonego w całości w technologii komputerowej. Filmy z serii Toy Story zarobiły 3,3 miliarda dolarów, co czyni je trzecią najbardziej dochodową serią animowaną. W 2006 roku Disney przejął Pixar za 7,4 miliarda dolarów.
Jak wygląda tworzenie animacji w Pixarze? – od pomysłu do gotowego filmu
Zdarza się, że w branży filmowej (i nie tylko) pojawia się tendencja do unikania lub minimalizowania ryzyka. Sprawdza się wówczas kopiowanie rozwiązań, które odniosły sukces. Pixar od początku stawiał na nowe, oryginalne pomysły. Powstają one wewnątrz studia, nigdy nie są sprowadzane z zewnątrz.
Szukanie pomysłu zaczyna się zawsze od burzy mózgów i polega na szukaniu i rozwijaniu odpowiedzi na pytanie: Co by było gdyby? (na przykład: Co by było, gdyby roboty miały uczucia? – WALL-E, Co by było, gdyby zabawki miały uczucia? – Toy Story). Zespoły kreatywne Pixara rozwijają oddzielne pomysły na historię. Później przedstawiają swoje propozycje – świat, postacie i ogólny zarys historii. Następnie kontynuowana jest praca nad najlepszym pomysłem.
Research
Pixar poważnie podchodzi do badań tematu i elementów historii. Zespół ds. badań i rozwoju przeprowadza gruntowny research i konsultacje z ekspertami, aby zwiększyć realizm postaci i historii. Przed przystąpieniem do realizacji Ratatuj członkowie zespołu konsultowali się z amerykańskim szefem kuchni Anthonym Bourdainem i przyglądali się, jak na co dzień funkcjonuje jego restauracja.
Emocje i zachowanie słynnego szefa kuchni znacząco wpłynęły na tworzenie i rozwijanie głównej postaci – szczura Remy’ego. Sam Bourdain przyznał, że film Ratatuj jest najlepszym filmem kulinarnym, jaki kiedykolwiek powstał. Animacja prezentuje nawet drobne detale dotyczące branży restauracyjnej, takie jak sposób przygotowywania potraw czy różowe oparzenia na rękach kucharzy, które sprawiają, że film jest autentyczny.
Dopracowana sceneria w filmach Pixara wiąże się z poszukiwaniem inspiracji poza studiem. Aby znaleźć idealne górskie otoczenie dla filmu Odlot, zespół kreatywny wybrał się do Ameryki Południowej. Rozpoczynając projekt Auta zespół wybrał się w podróż drogą 66. Trasa ta stanowi nie tylko tło fabularne w animacji, ale pokazuje też nostalgię za dawnymi czasami, kiedy Route 66 była głównym szlakiem komunikacyjnym w Stanach Zjednoczonych.
Rozwijanie pomysłu
Studio nie zaczyna projektu od tworzenia scenariusza, ale od storyboardów, czyli wersji komiksowej historii. Artyści Pixara szkicują pomysły na arkuszach papieru, w trakcie tego procesu przepracowują tysiące problemów. Pixar wykorzystał 27 565 scenorysów do filmu Dawno temu w trawie, 43 536 do Gdzie jest Nemo, 69 562 do Ratatuj i 98 173 do WALL-E3.
Następnie storyboardy rozwijają się w story reels z próbną ścieżką dźwiękową i są wyświetlane wewnętrznie, a uwagi do nich oraz propozycje zmian może zgłosić każdy członek zespołu. Zanim Pixar przejdzie do fazy animacji cyfrowej historia jest gruntownie przeanalizowana i dopracowana. Ta dbałość o szczegóły sprawia, że finalny projekt jest wiarygodny i atrakcyjny, co przyciąga widzów.
Jak Pixar buduje emocjonalne połączenie z widzem?
Pixar czerpie z tematów takich jak rodzina, strata, przyjaźń, marzenia. Za pomocą emocjonalnej narracji, w różnych momentach opowieści, twórcy z powodzeniem wywołują zamierzone reakcje u widzów. W Gdzie jest Nemo, pokazanie straty Marlina na początku historii sprawia, że widzowie rozumieją nadopiekuńczość Marlina względem Nemo i kibicują mu w trakcie poszukiwań Nemo.
Retrospekcje w historiach Pixar
Pixar w swoich animacjach wykorzystuje retrospekcję, na przykład w Ratatuj, kiedy surowy i nie budzący sympatii krytyk kulinarny Anton Ego ma zadecydować o losach restauracji. Wraz z pierwszym kęsem ratatouille widz zostaje przeniesiony do dzieciństwa Ego. Smak potrawy przypomina Antonowi posiłki przygotowywane przez matkę. Bez dialogów, a jedynie za pomocą 20-sekundowej sceny Pixar sprawia, że Ego staje się bardziej ludzki i dostępny dla widza.
W Toy Story 2, w retrospekcji wzbogaconej o emocjonalną ścieżkę dźwiękową, widzimy, jak poprzednia właścicielka lalki kowbojki Jessie wyrosła z zabawy z nią. Ten zabieg sprawia, że rozumiemy lęk zabawki przed porzuceniem.
Emocje w animacjach Pixara
Filmy Pixara wykorzystują empatię, aby poruszyć publiczność. W animacji W głowie się nie mieści jest wiele o emocjach dziecka. Kiedy główna bohaterka tłumi smutek lub odczuwa strach, rozumiemy ją, stajemy się empatyczni. Scena otwierająca film Odlot z melancholijną ścieżką dźwiękową, przedstawiająca życie Carla i Ellie, w ciągu kilku minut pokazuje spektrum emocji, od radości po głęboki smutek. Każdy empatyczny widz potrafi bez problemu wczuć się w sytuację zaprezentowaną w taki sposób na ekranie.
Wszystkie filmy Pixara prezentują wartości i uniwersalne przesłania, które trafiają zarówno do dzieci, jak i dorosłych. WALL-E umiejętnie opowiada o miłości, samotności i odpowiedzialności za przyszłość naszej planety, a Gdzie jest Nemo znakomicie przedstawia rodzicielstwo i odwagę.
Zasady storytellingu Pixara
Scenopisarka Emma Coats, która zaczynała karierę w dziale scenariuszy w Pixar, w 2011 roku udostępniła na Twitterze zasady storytellingu Pixara. Dotyczą one autentyczności, emocji, prostoty narracji, przemyślanego scenariusza oraz przekonujących postaci.
Oto kilka najważniejszych zasad Pixara, dzięki którym tworzy świetne historie:
- Warto kreować postacie, którym można kibicować, podziwiać za to, że się starają.
- W opowieści trzeba zawrzeć to, co może być interesujące i wartościowe dla odbiorcy.
- Pomysł na historię jest ważny, warto go rozpisać i mu się przyjrzeć.
- W czym Twoja postać jest dobra? Rzuć jej wyzwanie.
- Warto wymyślić zakończenie historii, zanim rozpocznie się pracę nad środkiem.
- Kiedy utkniesz, zrób listę tego, co mogłoby lub nie powinno się wydarzyć.
- Najlepiej odrzuć pierwsze pomysły, są zbyt oczywiste. Staraj się zaskoczyć samego siebie.
- Daj swoim postaciom własne opinie.
- Zastanów się, dlaczego musisz opowiedzieć tę historię? Co sprawia, że w nią wierzysz? To jest jej sedno. Jeśli znasz istotę historii, na tym możesz budować swoją opowieść.
- Postaw się na miejscu swojego bohatera. Gdybyś znalazł się w danej sytuacji, jak byś się czuł? To doda wiarygodności nawet niewiarygodnym sytuacjom.
- Pamiętaj, że historia to testowanie, a nie udoskonalanie.
- Używaj zbiegów okoliczności, które wpędzają postacie w kłopoty, ale nie wykorzystuj zbiegów okoliczności, które ich z nich wyciągają.
Struktura opowieści Pixara
Pixar używa struktury opowieści rozpoczynającej się od: Dawno, dawno temu, następnie przedstawia codziennie życie bohatera: (sekwencja: „Każdego dnia”), wprowadza incydent inicjujący wydarzenie (“Aż pewnego dnia”), przedstawia reakcję bohatera („Z tego powodu”), wstawia kolejną sekcję „Z tego powodu”, aby posunąć historię do przodu i „Aż w końcu” – historia ma swój finał.
Jak Pixar zmienił animację i narrację?
John Lasseter powtarzał, że w Pixar technologia inspiruje sztukę, a sztuka rzuca wyzwanie technologii. Studio Pixar zrewolucjonizowało zarówno animację, jak i narrację, wprowadzając do branży filmowej innowacyjne technologie i nowatorskie podejście do opowiadania historii. Ich ponadczasowe opowieści o relacjach i wartościach, realistyczne i pełne detali światy oraz emocjonalna narracja sprawiły, że animacje takie jak Toy Story, WALL-E czy Ratatuj podbiły serca widzów na całym świecie.
źródła: