Historia YouTube
YouTube to największy i najpopularniejszy serwis internetowy do bezpłatnego udostępniania, przeglądania i komentowania filmów. Został założony 14 lutego 2005 roku przez Jaweda Karima, Chada Hurley’a i Steve’a Chen’a. Obecnie w 2023 roku witrynę odwiedza około 122 milionów użytkowników dziennie. Miesięcznie 2,6 miliardów internautów z całego świata przeznacza około 20 minut na oglądanie swoich ulubionych kanałów. Strona dostarcza treści w przeszło 80 językach. Na YouTube aktywnych jest 51 milionów kanałów. Całkiem sporo prawda?
Spójrz na kolejne gigantyczne liczby związane z serwisem YT. Jak myślisz, ile godzin materiałów wideo jest odtwarzanych przez użytkowników YouTube w każdej minucie? Średnio to 694 tysiące godzin. Na platformie pojawia się co godzinę 150 tysięcy nowych filmów. Trudno oszacować, ile wideo w danym momencie znajduje się na YouTube. Co chwilę ktoś dodaje lub usuwa kolejny materiał. W serwisie znajduje się co najmniej 800 milionów filmów. Pewne jest to, że gdybyś zaplanował/a obejrzenie całej zawartości YT, to zajęłoby Ci to co najmniej kilkaset lat. 😉 Sprawdź, co przyczyniło się do sukcesu YouTube.
Jak wyglądały początki serwisu YouTube?
W 2004 roku pracownicy PayPal – Jawed Karim, Chad Hurley i Steve Chen postanowili zainwestować swoje premie we wspólny biznes online. Początkowo planowali stworzyć aplikację randkową. Chcieli, aby single mieli możliwość udostępniania krótkich filmów w Internecie, na których mogliby zaprezentować siebie i opowiedzieć o swoich zainteresowaniach.
W lutym 2005 roku w Walentynki Chad Hurley zarejestrował znak towarowy, domenę i logo YouTube. Witryna została uruchomiona testowo dla niewielkiej grupy użytkowników. Jednak zainteresowanie nie było duże. Ludziom nie spodobał się pomysł na publiczne odsłanianie siebie na profilu randkowym. Podchwycili natomiast idee wrzucania innych treści niezwiązanych z randkowaniem. 23 kwietnia 2005 roku na platformę został przesłany pierwszy 18-sekundowy film, pod tytułem: Me at the zoo, autorstwa jednego z założycieli YouTube’a Jaweda Karima. Internautom spodobała się możliwość dzielenia się w sieci codziennymi, własnoręcznie nakręconymi materiałami, a także oglądanie, lajkowanie i komentowanie pomysłów innych użytkowników YouTube.
Miesiąc później, w maju, pojawiła się wersja beta platformy. Kiedy w październiku 2005 roku brazylijski piłkarz Ronaldinho zaprezentował buty firmy Nike, reklama uzyskała na YouTube milion wyświetleń, co pokazało, jak dużą siłę przebicia ma portal. W listopadzie 2005 roku pierwsza firma Sequoia Capital zainwestowała 3,5 miliona dolarów w innowacyjny serwis YouTube. W grudniu 2005 roku witryna oficjalnie wyszła z wersji beta i zaczęła osiągać 8 milionów wyświetleń dziennie. Od tej pory jej popularność zaczęła stopniowo wzrastać. W 2006 roku YouTube zajął 5 miejsce w rankingu Alexa Internet – amerykańskiej spółki analizującej ruch na stronach WWW i udostępniającej rankingi najpopularniejszych serwisów. Latem 2006 roku wyświetlenia na YouTube poszły w górę. Przesyłanych było 65 tys. nowych filmów dziennie, a witryna każdego dnia miała 100 milionów odwiedzających.1
Kiedy Google przejął YouTube?
18 miesięcy po założeniu firmy przez Karima, Hurley’a i Chen’a Google uczyniło współzałożycieli YouTube multimilionerami. Firma Page’a i Brina przejęła platformę za 1,65 miliarda dolarów. Umowa została podpisana 13 listopada 2006 roku. W tamtym czasie YouTube nie był tak dochodową witryną jak obecnie, a właściciele Google sporo zainwestowali w nowy biznes. Dlatego w sierpniu 2007 roku Page i Brin podjęli decyzję o wprowadzeniu pierwszych reklam w filmach. Rok później poprawiono jakość wideo na HD, a w 2008 roku na Full HD. Od 2011 roku na YT pojawiła się możliwość transmisji na żywo, która pozwala twórcom na łączenie się z widzami w czasie rzeczywistym. Ta opcja pomogła ustabilizować pozycję serwisu. YouTube stał się liderem wśród podobnych portali internetowych.
Nowy wymiar Internetu – viralowe wideo i YouTube shorts
Jeden miliard wyświetleń dziennie YouTube przekroczył już w październiku 2009 roku. 3 lata później teledysk południowokoreańskiego zespołu Psy Gangnam style pobił rekord. W ciągu 5 miesięcy po opublikowaniu film obejrzało miliony internautów, generując miliard wyświetleń.
W 2016 roku amerykańska piosenkarka Adele potrzebowała jedynie 88 dni, by zdobyć taki sam wynik. Statystyki serwisu pokazują, że najbardziej lubianym filmem na YouTubie jest teledysk do piosenki Despacito, który ma 8,3 miliarda wyświetleń i do tej pory (czyli do grudnia 2023) uzyskał ponad 52 miliony polubień. Najpopularniejszym filmem na YouTubie jest Baby Shark Dance z 13 miliardami wyświetleń. Od lipca 2021 roku dostępne są YouTube Shorts, które ogląda obecnie ponad 2 miliardy użytkowników miesięcznie.
Reklama w serwisie YouTube
Pod koniec 2007 roku wybrani twórcy otrzymali ofertę od platformy – mogli odtąd zarabiać na swoich treściach, dzięki udostępnianiu w swoich materiałach reklam. W 2008 roku najlepsi YouTuberzy mogli pochwalić się sześciocyfrowym dochodem. W tamtym czasie użytkownikom YouTube zaczęły wyświetlać się reklamy przed filmem, a później także w trakcie oglądania wideo. W 2009 roku udostępniono używany do dziś format reklamy, który umożliwia jej pominięcie po 5 sekundach.
W kwietniu 2017 roku YouTube zaostrzył zasady dotyczące reklam i wielu YouTuberów zauważyło ogromny spadek przychodów. Jednak nadal opłaca się być podcasterem na YT. Źródłem zarobków są nie tylko reklamy i wyświetlenia, ale również subskrypcje oraz kampanie i nawiązywanie korzystnych współprac. Natomiast platforma z roku na rok generuje coraz większe zyski z reklam. W 2019 roku było to 15 miliardów dolarów, w 2021 roku prawie 29 miliardów, a w 2023 roku 31,5 miliarda dolarów.2
Popularne kanały na YouTube
Dzięki YouTube możliwe stało się zdobycie popularności z dnia na dzień. Udało się to wielu twórcom, chociażby podcasterom takim jak amerykański komik Joe Rogan czy piosenkarzom tj. Justin Bieber, Ed Sheeran czy Lana Del Rey. Kanał bollywoodzkiej wytwórni muzycznej T-series subskrybuje w tej chwili aż 248 milionów użytkowników. Niesamowity wynik, prawda? Wygląda na to, że YouTube jest bardzo popularny nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w Indiach.
W Polsce platforma ma także wielu zwolenników. Przybywa kanałów, które zachęcają polskich użytkowników do jeszcze większej aktywności. Numerem jeden w rankingu polskich youtuberów jest Karol Friz Wiśniewski – twórca Ekipy Fritza, który do grudnia 2023 roku uzyskał 5,1 mln subskrybentów. Jego filmy wyświetlono ponad 2,5 miliarda razy. Inne znane, polskie kanały na YT:
- Historia bez cenzury – 1,75 mln subskrybentów – Kanał prowadzony przez Wojciecha Drewniaka, który przedstawia historię w sposób zabawny, ale jednocześnie edukacyjny.
- 7 metrów pod ziemią – 1,3 mln subskrybentów – to wywiady o tematyce społecznej.
- Ciekawe historie – 600 tys. subskrybentów – Kanał Tomasza Czukiewskiego przedstawia zagadnienia związane z wojną, polityką, odkryciami i nauką.
- Planeta Abstrakcja – 562 tys. subskrybentów – to kanał podróżników – Olgi i Borysa, którzy zawsze mają coś ciekawego do pokazania.
- Arlena Witt – 528 tys. subskrybentów – uczy angielskiego w przyjazny sposób.
- History Hiking – 498 tys. subskrybentów – W podróż w czasie zabiorą Cię Maciej Regewicz, Mateusz Kudła i Łukasz Herod.
- Vlog Casha – 453 tys. subskrybentów – Cash podróżuje po różnych mniej i bardziej znanych zakątkach świata.
- Imponderabilia – 409 tys. subskrybentów – na kanale Karola Paciorka znajdziesz wywiady z politykami, celebrytami czy naukowcami.
- Świat wciąga – 160 tys. subskrybentów – To opowieści bazujące na prawdziwych historiach. Motywem przewodnim wielu z nich są podróże i eksploracja w odległych zakątkach świata.
Jeśli i Ty jesteś podcasterem i masz sporo pracy przy prowadzeniu kanału, daj mi znać, chętnie pomogę.
Przeczytaj także: artykuł o historii podcastu.
Źródła:
- www.telegraph.co.uk
- fourweekmba.com/youtube-ad-revenue/
- www.wyzowl.com/youtube-stats/
- www.globalmediainsight.com/blog/youtube-users-statistics/#stat