Historia marki Rolls-Royce

Henry Royce spędzał długie godziny na tworzeniu lepszych wersji nowoczesnych urządzeń. Jego pasją była mechanika i elektryka. Zawsze dążył do perfekcji. Mówił, że jeśli coś jest dalekie od doskonałości, należy to stworzyć na nowo. Nie akceptował niczego, co było jedynie wystarczająco dobre. Genialny brytyjski konstruktor samochodów i silników lotniczych wraz z Charlesem Rollsem zbudował prestiżową i jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Poznaj historię Rolls-Royce.

Royce

Trudne dzieciństwo i pełna wyzwań młodość

Henry urodził się 27 marca 1863 roku niedaleko Peterborough. Choroba jego ojca rzuciła cień na jego beztroskie dzieciństwo. Już jako 4-latek był angażowany do prostych prac na gospodarstwie. Po śmierci ojca Henry wraz z rodzeństwem musiał pomóc załatać dziurę w domowym budżecie. Chłopiec był najmłodszy z piątki rodzeństwa. Półsierotą został w wieku 9 lat. Zamiast do szkoły, chodził od domu do domu i roznosił gazety oraz telegramy. Dopiero kilka lat później stypendium opłacone przez krewną, umożliwiło mu podjęcie praktyk zawodowych w Great Northern Railway. Okazało się, że ma naturalny talent inżynierski. 

Kiedy przestał otrzymywać pieniądze na edukację, zrezygnował z kształcenia pod okiem doświadczonych inżynierów. Jakiś czas pracował w Electric Light and Power Company. Zajmował się oświetleniem ulic. Jednak w tamtym momencie wiedział już dokładnie, co chce robić w życiu. W wieku 21 lat z 20 funtami w kieszeni zdecydował się na założenie własnej firmy.

Pierwsze kroki jako przedsiębiorca – FH Royce and Company

W 1884 roku młody Henry wraz z przyjacielem Ernestem Claremontem rozpoczął biznes związany z produkcją instalacji elektrycznych. Royce zajął się udoskonalaniem dostępnych na rynku urządzeń. Konstruował ich lepsze wersje. Jego wspólnik zabrał się za promocję i sprzedaż. Zaczęli od prostych instalacji domowych. 10 lat później ich firma była znana z produkcji prądnic i dźwigów elektrycznych. Zdarzało się, że Royce spędzał nad nowym projektem kilkadziesiąt godzin bez przerw na odpoczynek i porządny, zdrowy posiłek. Pracoholizm osłabił jego organizm na tyle, że w końcu wywołał u niego poważne komplikacje zdrowotne. 

Zainteresowanie Royce’a rynkiem motoryzacyjnym

W 1903 roku Henry kupił mały, wyprodukowany we Francji samochód Decauville. Zauważył jego liczne niedociągnięcia. Zaczął ulepszać auto. W tamtym czasie pogorszyła się sytuacja finansowa jego firmy. Nastąpiło załamanie handlu po II wojnie burskiej oraz wzrósł import urządzeń elektrycznych z USA i Niemiec. Dlatego Royce postanowił poszukać innych rozwiązań, które pomogłyby rozkręcić jego biznes na nowo. Uważał, że rynek motoryzacyjny to strzał w dziesiątkę. Zaczął pracować nad prototypem własnego auta.  

Wiosną 1904 roku jego pierwszy dwucylidrowy automobil był gotowy. Model hp Royce miał silnik chłodzony powietrzem o mocy 10 koni mechanicznych i 3-stopniową skrzynię biegów. Przez zastosowanie tłumika, było to wyjątkowo ciche auto. Skonstruował jeszcze dwa identyczne pojazdy. Jeden przekazał swojemu przyjacielowi i wspólnikowi Ernestowi Claremontowi. Kolejny kupił Henry Edmunds, który został później okrzyknięty ojcem chrzestnym Rolls-Royce’a, ponieważ doprowadził do spotkania Rolls’a i Royce’a. 

model auta zaprojektowany przez Henry'ego Royce
Rolls-Royce

Bogaty wizjoner spotyka wybitnego inżyniera

Edmunds był bliskim przyjacielem ambitnego przedsiębiorcy o arystokratycznym pochodzeniu – sir Charles’a Rollsa – właściciela nowego salonu samochodowego w Londynie. Spotkanie zaaranżowane przez Edmundsa odbyło się 4 maja 1904 roku i zaowocowało kilkuletnią współpracą. W jej wyniku w 1907 roku powstał samochód, który przez dziennikarzy został uznany za najlepszy na świecie – Silver Ghost

Rolls w trakcie spotkania był wyraźnie zaskoczony dbałością, z jaką został zaprojektowany model hp Royce. Miał powiedzieć: Spotkałem najlepszego inżyniera na świecie. W grudniu tego samego roku zdecydował, że będzie sprzedawać w swoim salonie wszystkie auta, które zaprojektuje i skonstruuje Royce. 

Współpraca Rolls & Royce

W 1906 roku powstała firma – Rolls-Royce Limited. Rok później Henry stworzył model Rolls-Royce Silver Ghost, który rozwijał prędkość do ponad 80 kilometrów na godzinę. Startował w wielu rajdach i bił rekordy prędkości. Szybko zyskał tytuł najlepszego samochodu na świecie. Nazwa została wymyślona przez Claude’a Johnsona – dyrektora zarządzającego oraz geniusza reklamy, który pracował dla Rolls-Royce Limited. Ostatni człon nazwy – Ghost, miał oddawać cichą pracę silnika.

Charles Rolls i jego fascynacja lotnictwem

Chociaż wspólnik Royce’a stał za powstaniem najsłynniejszej marki na świecie i cenił sobie szybkie samochody, to samoloty uznawał za najbardziej fascynujące. Kochał latać. Był zachwycony innowacjami braci Wright. Kupił jeden z ich najnowszych modeli Wright Brothers Flyer.

2 czerwca 1910 roku jako pierwszy lotnik w historii przeleciał nad kanałem La Manche z Anglii do Francji i z powrotem bez międzylądowania. Miesiąc później 12 lipca 1910 roku ogon jego samolotu odłamał się podczas pokazów lotniczych w Bournemouth w Wielkiej Brytanii. Charles Rolls – pionier motoryzacji i lotnictwa zginął w wieku zaledwie 32 lat.

Charles Rolls zapisał się w historii lotnictwa.
Samolot konstrukcji braci Wright, którym latał Charles Rolls.

Henry Royce i jego zasługi dla brytyjskiego lotnictwa

Henry Royce po śmierci partnera biznesowego nadal zajmował się konstruowaniem aut. W 1914 roku na prośbę brytyjskiego rządu skupił się na produkcji silników lotniczych. 4 lata później za wyraźny wkład w unowocześnianie sił powietrznych został odznaczony orderem Imperium Brytyjskiego. 

Pod koniec lat 20. rozpoczął prace nad silnikiem “R”. W 1929 roku samolot wyposażony w ten silnik pobił rekord, osiągając prędkość ponad 357 mil na godzinę. Dwa lata później ustanowił nowy światowy rekord – ponad 400 mil na godzinę. W 1930 roku Henry Royce otrzymał tytuł baroneta za zasługi dla brytyjskiego lotnictwa

Henry Royce – ostatnie lata wybitnego konstruktora

W 1931 roku Royce przejął firmę Bentley i rozpoczął prace nad nowym modelem, który miał wykorzystywać zalety obu marek. Jeszcze w noc przed śmiercią rozrysowywał plany ulepszające zawieszenie projektowanego auta. Wybitny inżynier zmarł 22 kwietnia 1933 roku w wieku 70 lat.

Pod koniec życia przyznał, że mógłby osiągnąć więcej, gdyby pracował ciężej. Zdawał sobie sprawę, że przez pracoholizm nadszarpnął swoje zdrowie, ale do samego końca wymagał od siebie więcej. Taki właśnie był Henry Royce – ambitny, pracowity, niezwykle twórczy i z pewnością genialny.

Źródła:

www.rolls-royceandbantley.co.uk

www.paulfrasercollectibles.com/blogs/space-aviation

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *