Jak stworzyć przekonujący CTA? Najskuteczniejsze wezwania do działania – przykłady
Call to Action (CTA), czyli wezwanie do działania to narzędzie marketingowe, które pomaga zamienić czytelnika w klienta. To zwięzły, umieszczony na grafice/przycisku, podlinkowany komunikat, który prezentuje korzyść lub składa obietnicę. Przenosi użytkownika strony z landing page bądź firmowego bloga do sklepu internetowego lub formularza kontaktowego. Ma za zadanie przyciągać uwagę odbiorcy i zachęcać do podjęcia działania. Dowiedz się, jak za pomocą CTA zwiększyć liczbę konwersji na stronie.
Skuteczne CTA – przekonaj odbiorcę do działania
O skuteczności CTA w dużej mierze decyduje tekst na przycisku, a także wokół przycisku. Na początku skupmy się na zwięzłym komunikacie, który pojawia się na grafice. Pamiętaj, że przekonujące CTA to zachęta – przyjazna i czytelna zapowiedź. Zachęć swojego odbiorcę do działania i poinformuj go, co go czeka po kliknięciu przycisku. Na przykład:
- Subskrybuj newsletter;
- Obejrzyj wideo;
- Otrzymaj 50% rabatu;
- Pobierz slack na androida;
Przycisk nie musi występować samodzielnie. Wokół niego powinno pojawić się kilka słów wyjaśnienia oraz dopasowany do CTA nagłówek. Jeśli w tytule zadasz pytanie: Czy chcesz nauczyć się pisać skuteczne teksty? Niech CTA na przycisku brzmi: Naucz się pisać skuteczne teksty albo Tak, chcę pisać teksty, które sprzedają! To dopasowanie zwróci uwagę odbiorcy i przekona go do kliknięcia w link.
Pod nagłówkiem możesz umieścić:
- krótki opis przypominający o korzyściach;
- społeczny dowód słuszności: Dołącz do 2 tysięcy zadowolonych klientów i odbierz rabat na produkt X.;
- testimonial klienta;
- gwarancję, np.: Pamiętaj, nic nie ryzykujesz. Jeśli nasz produkt nie spełni Twoich oczekiwań, zwrócimy Ci całą kwotę.;
- informację o czasie do końca oferty: Promocja obowiązuje do dnia….
Skuteczne wezwania do działania wykorzystywane w strategii marketingowej, mają wpływ na rozwój Twojej firmy. Najpierw wpływają na konwersję a finalnie na sprzedaż. Jak jeszcze możemy poprawić komunikat CTA na stronie internetowej, aby dotrzeć do odbiorców?
Jakie cechy ma przekonujący komunikat CTA?
Najlepiej, gdy wezwanie do działania składa się z elementów takich jak:
- Przekonywanie do konkretnego działania – Zamów…, Wypróbuj…, Dodaj…
- Bezpośredni zwrot do adresata – Kliknij…, Sprawdź… Przekaz sformułowany w pierwszej osobie liczby pojedynczej np. Kupuję…, Odbieram… jest równie skuteczny.
- Prezentacja korzyści – Co Twój odbiorca, będzie z tego miał? Dlaczego ma kliknąć? Poinformuj go, np. Odbierz kupon rabatowy.
- Słowa zwiększające poczucie pewności – gwarantowany, prosty, bezpieczny;
- Czytelny przekaz – unikaj zbyt ogólnego, a także zbyt oryginalnego CTA, ponieważ może zostać niezrozumiane. Dostosuj komunikat do potrzeb odbiorcy (dobrze poznaj swoją grupę docelową).
- Poczucie pilności (FOMO – Fear of Missing Out) – skuteczne oferty odwołują się do czasu. Słowa takie jak: dziś, teraz, już podkreślają pilność.
Artur Jabłoński w swoim poradniku Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) przekonuje, że Call to Action nie może zapowiadać czegoś wymagającego pracy. Komunikat: Załóż konto i obejrzyj wideo oznacza wysiłek, lepiej więc zrezygnować z instrukcji dotyczącej zakładania konta i zostawić zwięzłe i zachęcające CTA: Obejrzyj wideo. Użytkownicy i tak wiedzą, że dostęp do materiału będzie związany z wykonaniem jakiegoś zadania. Nie musisz im o tym przypominać.
Jak graficznie wyróżnić przycisk CTA?
Nie tylko komunikat na przycisku, ale także jego rozmiar, kolor, kształt i umiejscowienie ma wpływ na konwersję. Użytkownik nie powinien zastanawiać się, czy dany element na stronie jest interaktywny. Przycisk z lekkim gradientem, cieniem lub zaokrąglonymi krawędziami zwróci jego uwagę. Wybierz jedno z tych rozwiązań, o ile pasuje do stylu Twojej witryny. Najlepiej, aby przycisk CTA był wystarczająco duży, by można go było z łatwością zauważyć. Jednak nie za duży, aby nie zepsuł kompozycji wizualnej strony.
Wybierając kolor przycisku, pamiętaj, że przycisk i tło powinny być kontrastowe, aby CTA mógł się wyróżniać. Na przykład na niebieskim tle wyraźny będzie przycisk czerwony lub żółty.
Jak mózg reaguje na kolory?
- czerwony podkreśla pilność, kojarzy się też z pewnością siebie,
- żółty i pomarańczowy pokazuje ciepło i optymizm;
- zielony kojarzy się z naturą i zdrowiem;
- niebieski to zaufanie i stabilność;
- czarny to profesjonalizm i doświadczenie;
- biały oznacza spokój i prostotę.
Jak widzisz, każdy kolor przekazuje coś pozytywnego. Ważny jest przede wszystkim kontrast między tłem a przyciskiem. Najlepiej wybierz jeden z kolorów własnej marki.
Gdzie najlepiej umieścić CTA? Użytkownicy powinni znaleźć przycisk z wezwaniem do działania po (choćby krótkim) zaprezentowaniu oferty. Dzięki temu będą wiedzieć, na co się zapisują i czy tego właśnie potrzebują. Jeśli natomiast zobaczą taki przycisk przed zapoznaniem się z informacjami, prawdopodobnie go zignorują. CTA możesz poddawać testom. Warto zmieniać tekst lub kolor przycisku i za pomocą współczynnika klikalności (CTR) monitorować reakcję odbiorców.
Skuteczne call to action – przykłady
CTA to potężne narzędzie, kluczowe w strategii marketingowej. Spójrz na przykładowe komunikaty z wezwaniem do działania, które zostały wykorzystane na stronach internetowych znanych marek.
Zachęta do działania: Zacznij lub Znajdź swój plan na stronie slack.com.
Evernote: Pokazanie korzyści oraz podkreślenie w CTA, że program jest darmowy.
Amazon: graficzne wyróżnienie przycisku CTA, podkreślenie korzyści oraz deklaracja: Możesz anulować swoją subskrypcję w dowolnym momencie.
Czytelny przekaz – CTA na stronie Apple.
Oferta ograniczona czasowo na stronie Spotify.
Słowa zwiększające poczucie pewności w ofercie Ubera.
Korzyści i poczucie pewności zaprezentowane w CTA na stronie booking.com.
Czy wiesz już, jak sformułować komunikat CTA na stronie internetowej, aby dotrzeć do swoich odbiorców?
Przeczytaj też, jak w kilku słowach przedstawić kluczowy element oferty => Sprawdź: Skuteczne nagłówki reklamowe w kampaniach znanych marek