Jak stworzyć przekonujący CTA? Najskuteczniejsze wezwania do działania – przykłady

Call to Action (CTA), czyli wezwanie do działania to narzędzie marketingowe, które pomaga zamienić czytelnika w klienta. To zwięzły, umieszczony na grafice/przycisku, podlinkowany komunikat, który prezentuje korzyść lub składa obietnicę. Przenosi użytkownika strony z landing page bądź firmowego bloga do sklepu internetowego lub formularza kontaktowego. Ma za zadanie przyciągać uwagę odbiorcy i zachęcać do podjęcia działania. Dowiedz się, jak za pomocą CTA zwiększyć liczbę konwersji na stronie.

Skuteczne CTA – przekonaj odbiorcę do działania

O skuteczności CTA w dużej mierze decyduje tekst na przycisku, a także wokół przycisku. Na początku skupmy się na zwięzłym komunikacie, który pojawia się na grafice. Pamiętaj, że przekonujące CTA to zachęta przyjazna i czytelna zapowiedź. Zachęć swojego odbiorcę do działania i poinformuj go, co go czeka po kliknięciu przycisku. Na przykład: 

  • Subskrybuj newsletter;
  • Obejrzyj wideo;
  • Otrzymaj 50% rabatu;
  • Pobierz slack na androida;

Przycisk nie musi występować samodzielnie. Wokół niego powinno pojawić się kilka słów wyjaśnienia oraz dopasowany do CTA nagłówek. Jeśli w tytule zadasz pytanie: Czy chcesz nauczyć się pisać skuteczne teksty? Niech CTA na przycisku brzmi: Naucz się pisać skuteczne teksty albo Tak, chcę pisać teksty, które sprzedają! To dopasowanie zwróci uwagę odbiorcy i przekona go do kliknięcia w link.

Pod nagłówkiem możesz umieścić:

  • krótki opis przypominający o korzyściach;
  • społeczny dowód słuszności: Dołącz do 2 tysięcy zadowolonych klientów i odbierz rabat na produkt X.;
  • testimonial klienta;
  • gwarancję, np.: Pamiętaj, nic nie ryzykujesz. Jeśli nasz produkt nie spełni Twoich oczekiwań, zwrócimy Ci całą kwotę.;
  • informację o czasie do końca oferty: Promocja obowiązuje do dnia….

Skuteczne wezwania do działania wykorzystywane w strategii marketingowej, mają wpływ na rozwój Twojej firmy. Najpierw wpływają na konwersję a finalnie na sprzedaż. Jak jeszcze możemy poprawić komunikat CTA na stronie internetowej, aby dotrzeć do odbiorców?

Przykładowe CTA

Jakie cechy ma przekonujący komunikat CTA?

Najlepiej, gdy wezwanie do działania składa się z elementów takich jak:

  • Przekonywanie do konkretnego działaniaZamów…, Wypróbuj…, Dodaj…
  • Bezpośredni zwrot do adresataKliknij…, Sprawdź… Przekaz sformułowany w pierwszej osobie liczby pojedynczej np. Kupuję…, Odbieram… jest równie skuteczny.
  • Prezentacja korzyści – Co Twój odbiorca, będzie z tego miał? Dlaczego ma kliknąć? Poinformuj go, np. Odbierz kupon rabatowy.
  • Słowa zwiększające poczucie pewnościgwarantowany, prosty, bezpieczny;
  • Czytelny przekaz – unikaj zbyt ogólnego, a także zbyt oryginalnego CTA, ponieważ może zostać niezrozumiane. Dostosuj komunikat do potrzeb odbiorcy (dobrze poznaj swoją grupę docelową).
  • Poczucie pilności (FOMO – Fear of Missing Out) – skuteczne oferty odwołują się do czasu. Słowa takie jak: dziś, teraz, już podkreślają pilność.

Artur Jabłoński w swoim poradniku Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) przekonuje, że Call to Action nie może zapowiadać czegoś wymagającego pracy. Komunikat: Załóż konto i obejrzyj wideo oznacza wysiłek, lepiej więc zrezygnować z instrukcji dotyczącej zakładania konta i zostawić zwięzłe i zachęcające CTA: Obejrzyj wideo. Użytkownicy i tak wiedzą, że dostęp do materiału będzie związany z wykonaniem jakiegoś zadania. Nie musisz im o tym przypominać.

Jak graficznie wyróżnić przycisk CTA?

Nie tylko komunikat na przycisku, ale także jego rozmiar, kolor, kształt i umiejscowienie ma wpływ na konwersję. Użytkownik nie powinien zastanawiać się, czy dany element na stronie jest interaktywny. Przycisk z lekkim gradientem, cieniem lub zaokrąglonymi krawędziami zwróci jego uwagę. Wybierz jedno z tych rozwiązań, o ile pasuje do stylu Twojej witryny. Najlepiej, aby przycisk CTA był wystarczająco duży, by można go było z łatwością zauważyć. Jednak nie za duży, aby nie zepsuł kompozycji wizualnej strony. 

Wybierając kolor przycisku, pamiętaj, że przycisk i tło powinny być kontrastowe, aby CTA mógł się wyróżniać. Na przykład na niebieskim tle wyraźny będzie przycisk czerwony lub żółty.

Jak mózg reaguje na kolory?

  • czerwony podkreśla pilność, kojarzy się też z pewnością siebie,
  • żółty i pomarańczowy pokazuje ciepło i optymizm;
  • zielony kojarzy się z naturą i zdrowiem;
  • niebieski to zaufanie i stabilność;
  • czarny to profesjonalizm i doświadczenie;
  • biały oznacza spokój i prostotę.

Jak widzisz, każdy kolor przekazuje coś pozytywnego. Ważny jest przede wszystkim kontrast między tłem a przyciskiem. Najlepiej wybierz jeden z kolorów własnej marki.

Gdzie najlepiej umieścić CTA? Użytkownicy powinni znaleźć przycisk z wezwaniem do działania po (choćby krótkim) zaprezentowaniu oferty. Dzięki temu będą wiedzieć, na co się zapisują i czy tego właśnie potrzebują. Jeśli natomiast zobaczą taki przycisk przed zapoznaniem się z informacjami, prawdopodobnie go zignorują. CTA możesz poddawać testom. Warto zmieniać tekst lub kolor przycisku i za pomocą współczynnika klikalności (CTR) monitorować reakcję odbiorców.

Skuteczne call to action – przykłady

CTA to potężne narzędzie, kluczowe w strategii marketingowej. Spójrz na przykładowe komunikaty z wezwaniem do działania, które zostały wykorzystane na stronach internetowych znanych marek.

Zachęta do działania: Zacznij lub Znajdź swój plan na stronie slack.com.

Źródło: slack.com

Evernote: Pokazanie korzyści oraz podkreślenie w CTA, że program jest darmowy.

przekonujące CTA na stronie Evernote
Źródło: evernote.com

Amazon: graficzne wyróżnienie przycisku CTA, podkreślenie korzyści oraz deklaracja: Możesz anulować swoją subskrypcję w dowolnym momencie.

przekonujące CTA na stronie Amazon.com
Źródło: www.amazon.pl

Czytelny przekaz – CTA na stronie Apple.

Źródło: www.apple.com

Oferta ograniczona czasowo na stronie Spotify.

Źródło: www.spotify.com

Słowa zwiększające poczucie pewności w ofercie Ubera.

Źródło: www.uber.com

Korzyści i poczucie pewności zaprezentowane w CTA na stronie booking.com.

Źródło: booking.com

Czy wiesz już, jak sformułować komunikat CTA na stronie internetowej, aby dotrzeć do swoich odbiorców?

Przeczytaj też, jak w kilku słowach przedstawić kluczowy element oferty => Sprawdź: Skuteczne nagłówki reklamowe w kampaniach znanych marek

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *