David Ogilvy

David Ogilvy i jego najpopularniejsze kampanie reklamowe

Czy mówi Ci coś nazwisko Ogilvy? Nie? W takim razie przeczytaj ten artykuł. Poznaj genialnego copywritera, twórcę skutecznych tekstów sprzedażowych – Davida Ogilvy’ego. Dowiedz się, jak za pomocą idealnie skonstruowanych treści reklamowych przekonywał on ludzi do nowych produktów znanych i mniej znanych firm.

Kim był David Ogilvy?

To legendarny copywriter, który zyskał miano ojca reklamy. Miał niezwykły talent do tworzenia skutecznych kampanii reklamowych zorientowanych na użytkownika, nie na produkt. Realizował projekty dla znanych oraz mniej znanych marek, które właśnie dzięki Ogilvy’emu stawały się rozpoznawalne. Jak mu się to udawało? Dokonywał tego przede wszystkim za pomocą:

  • badań rynkowych i analiz – był ich zwolennikiem, zawsze podkreślał doniosłość testów,
  • researchu – szczegółowo studiował dostępne materiały i poznawał produkt/usługę, później rozpoczynał pracę nad tekstem,
  • Big Idea – to termin używany przez Ogilvy’ego – wnikliwe testy i research pozwalały mu dotrzeć do kluczowego pomysłu, który gwarantował długofalową skuteczność reklamy.

W 1948 roku w wieku 38 lat założył nowojorską agencję reklamową Ogilvy & Mather, która już kilka lat później podjęła współpracę ze znanymi markami takimi jak Shell, American Express, Roll-Royce, General Food, Dove, Mercedes i wieloma innymi. 

Ogilvy był dyrektorem ds. reklamy. Wiedzę na temat copywritingu czerpał głównie z książek. Wcześniej pracował jako sprzedawca w firmie AGA Cookers oraz jako analityk w Instytucie Gallupa. Wiedza z marketingu oraz innowacyjne podejście do badań rynkowych sprawiły, że jego treści miały wysoką skuteczność.

Oferta pracy napisana przez Davida Ogilvy'ego.
Kreatywna oferta pracy autorstwa D. Ogilvy’ego, Źródło

Mężczyzna w koszuli Hathaway

Kampania dla marki Hathaway rozsławiła Ogilvy’ego. W 1951 roku nieznana w tamtym czasie firma produkująca koszule, zgłosiła się do agencji Ogilvy & Mather. Budżet na reklamę nie był wysoki. Ogilvy zdecydował się na współpracę i skonstruował ogłoszenie (pierwsze z serii), w którym nadrzędną rolę miało odgrywać zdjęcie. 

Fotografia, która przedstawiała mężczyznę w koszuli Hathaway oraz, co istotne – w opasce na oku, miała zaciekawiać czytelnika i skłonić go do przeczytania treści. I ten zabieg działał. Mały, ale wyróżniający się element sprawił, że klienci zwracali uwagę na reklamę i zapoznawali się z ofertą firmy. W ciągu kilku dni od publikacji ogłoszenia cały zapas koszul Hathaway w Nowym Jorku został wyprzedany.

reklama dla marki Hathaway - autor - David Ogilvy
Reklama Ogilvy’ego dla marki Hathaway z 1951 roku, Źródło

Człowiek ze Schweppes jest tu

W latach 50. i 60. Ogilvy współpracował z marką Schweppes. Gwiazdą wieloletniej kampanii był komandor Walter Edward Whitehead – prezes amerykańskiego oddziału Schweppes. Reklamy z dystyngowanym, służącym w czasie II wojny światowej w Royal Navy oficerem i odnoszącym sukcesy dyrektorem, cieszyły się dużą popularnością.

Ogilvy miał specyficzne poczucie humoru. Hasło, które promowało tonik Schweppes, zawiera humorystyczną i przekorną nutę.

To jest bunt, aby mieszać gin z tonikiem bez Schweppes! (oryg. It’s a mutiny to mix a Gin-and-Tonic without Schweppes!)

reklama dla Schweppes - autor David Ogilvy
Kampania reklamowa dla Schweppes
reklama dla Schweppes - autor David Ogilvy
Komandor Whitehead – prezes Schweppes,
Źródło

Kampania dla Rolls-Royce

W 1958 roku przy okazji współpracy z marką luksusowych samochodów Ogilvy wykorzystując jedynie fakty, skonstruował swój najlepszy nagłówek. 3 tygodnie – tyle czasu David spędził na analizowaniu opisów technicznych rolls-royce’a i brytyjskich magazynów motoryzacyjnych, aby odkryć, że:

Przy prędkości 60 mil na godzinę najgłośniejszy dźwięk w nowym rolls-royce pochodzi z zegara elektrycznego.

W kilku innych reklamach tej marki Ogilvy zamieścił też cytaty pochodzące z artykułów, np. wypowiedzi inżynierów dotyczące tego modelu roll-royce’a, co uwiarygadniało przekaz.

W rezultacie tej udanej kampanii zyski brytyjskiego producenta wzrosły w 1958 o 50% w stosunku do poprzedniego roku.1

reklama dla Rolls-Royce - autor David Ogilvy
Reklama dla Roll-Royce z 1958 roku, Źródło

Big Idea Ogilvy’ego dla marki Dove

Hasło – Dove kremuje Twoją skórę podczas kąpieli – powstało w 1957 roku. Ogilvy reklamował mydło jako kosmetyk dla kobiet i podkreślał jego właściwości nawilżające. Zanim David wpadł na tzw. Big Idea, poprosił producenta mydła o listę składników i przeanalizował ich specyfikę.

Dowiedział się, że jednym z komponentów kostki jest kwas stearynowy. Znajduje się on również w kremach i odpowiada za nawilżenie skóry. Ogilvy wykorzystał to w kampanii i osiągnął kolejny sukces.

reklama dla Dove - autor David Ogilvy
Reklama dla Dove z 1957 roku, Źródło

Najskuteczniejsza reklama Ogilvy’ego dla Puerto Rico

W 1955 roku rozpoczęła się wieloletnia kampania dla Puerto Rico. W reklamach prasowych za pomocą zdjęć i opisów agencja Ogilvy&Mather przedstawiała czytelnikom piękno wyspy. Kampania miała przekonać turystów do odwiedzin zapomnianego zakątka świata oraz sprowadzić do Portoryko więcej gałęzi przemysłu. 

Tę strategię reklamową Ogilvy’ego można uznać za najskuteczniejszą, ponieważ przyciągnęła dziesiątki zagranicznych inwestycji na wyspę. Przyczyniły się do tego m.in. nagłówki informacyjne tj. – Teraz Puerto Rico oferuje 100% zwolnienia z podatku dla nowego przemysłu. Ogilvy zawsze starał się zamieszczać jak najwięcej konkretów w swoich ogłoszeniach. Twierdził, że im więcej faktów zawiera reklama, tym jest bardziej przekonująca.

reklama dla Puerto Rico - autor David Ogilvy
Reklama dla Puerto Rico z 1957 roku, Źródło

David Ogilvy – podsumowanie

David Ogilvy doskonale wiedział, jak przekonać konsumentów do zakupu. Miał niesamowitą intuicję, która pozwalała mu przy użyciu właściwych narzędzi, tworzyć efektywne treści. zawsze podpierał się wynikami badań rynkowych i drobiazgowym researchem.

Pisał prosto, bezpośrednio i informacyjnie. Reklamy, które zostały omówione powyżej, pokazują jak niezwykłym, wręcz genialnym twórcą był Ogilvy. Skorzystaj ze wskazówek legendarnego copywritera i kreuj własne skuteczne treści sprzedażowe.

Sprawdź, w jaki sposób ewoluował zawód copywritera. 👉 Historia copywritingu

Źródła:

  1. https://swiped.co/file/rolls-royce-ad-by-david-ogilvy
  2. https://proofisinthewriting.com/2017/07/28/advertising-legend-david-ogilvy

Podobne wpisy

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *