20 sprawdzonych schematów na skuteczny nagłówek

Dobrze zaprojektowany tytuł wzbudza zainteresowanie odbiorców i zachęca do zapoznania się z całym tekstem. Pomaga dotrzeć do osób, które mają tysiące innych spraw na głowie. Przekonuje ich, że warto kliknąć link. Kto testuje nagłówki, ten wie, że różnica między dobrym a przeciętnym headline’em może wynosić 20%, 50%, a nawet 100%. Dowiedz się, jak za pomocą chwytliwego tytułu zwiększyć intensywność odwiedzin na stronie.

Jaką rolę odgrywa dobry nagłówek?

Headline, czyli wyróżniony fragment tekstu (od H1 do H6) to jeden z najistotniejszych elementów artykułu. Składa się z zaledwie kilku czy kilkunastu słów, ale spełnia ważne funkcje:

  1. Wzbudza zainteresowanie odbiorcy.
  2. Informuje czytelnika, czego dowie się z artykułu.
  3. Porządkuje tekst.

Z badań rejestrujących zachowania użytkowników na stronach internetowych wiemy, że zawsze w pierwszej kolejności wzrok czytelnika śledzi tytuł i podtytuły oraz inne wyróżnione fragmenty tekstu. Po kilkusekundowym przeskanowaniu strony odbiorca treści podejmuje decyzję, czy chce zostać dłużej na stronie. Dlatego tak ważne jest to, by nagłówek przekazywał wartość i spełniał oczekiwania czytelnika. W przeciwnym wypadku szybko zrezygnuje on z dalszego czytania.

Tytuł powinien wzbudzać zainteresowanie

Co musisz wiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad tekstem? Zadaj sobie pytania:

  1. Kim jest mój odbiorca? – Do kogo kieruję przekaz?
  2. Jaki cel chcę osiągnąć? – Co właściwie próbuję przekazać? 
  3. Jaki temat będzie odpowiedni? – Co zainteresuje mojego czytelnika?

Te ustalenia pomogą Ci zaplanować treść oraz zaprojektować chwytliwy nagłówek dopasowany zarówno do czytelnika, jak i rodzaju tekstu. Pamiętaj, że dobry tytuł powinien:

  • zachęcać odbiorcę, 
  • wywoływać emocje
  • obiecywać korzyść.

Formuły copywriterskie, które poznasz w dalszej części tekstu, bazują na tych trzech elementach. Możesz je zastosować, projektując tytuły artykułów, e-maili, postów w social mediach czy kampanii reklamowych.

Headline powinien informować, o czym jest artykuł

Nagłówki powinny być sformułowane czytelnie, zrozumiale i zapewniać odbiorcę, że w treści odnajdzie konkretną korzyść. Może to być odpowiedź na nurtujący go problem lub uzyskanie potrzebnych informacji dotyczących produktu czy usługi. Coś, co zachęci go do dalszego czytania.

Nagłówki służą do porządkowania tekstu

Nagłówki ułożone w kolejności od H1 do H6 umożliwiają zaprowadzenie porządku w treści. Dzielą tekst na krótkie akapity i segregują zagadnienia od najważniejszych do tych uzupełniających. W ten sposób nasz przekaz staje się prosty i czytelny, co ułatwia czytelnikowi wyszukanie interesujących go tematów.

20 sprawdzonych formuł na chwytliwy tytuł

Na pewno chcesz zwiększyć liczbę konwersji na stronie internetowej. I zależy Ci na tym, aby Twoje artykuły były czytane. Chcesz, by klienci klikali w linki i zapisywali się na listę subskrybentów newslettera czy trafiali na ofertę Twojego produktu. Dlatego koniecznie dopracuj swój headline. Możesz to zrobić, wykorzystując zamieszczone poniżej formuły. Pamiętaj, że tytuł reklamuje Twój tekst. Te kilka pierwszych wyróżnionych słów powinno tworzyć przekaz unikalny i czytelny oraz przydatny dla czytelnika.

1. Lista – nagłówki zawierające liczby

To często używany headline. Tytuły, które zawierają liczby, pomagają uporządkować tekst. Pomysłów na zastosowanie tego typu nagłówka jest wiele. Na przykład:

  1. X sposobów na…
  • 10 sposobów na zwiększenie produktywności w pracy zdalnej

2. X pomysłów na…

  • 7 pomysłów na zdrowe i pyszne przekąski

3. X błędów, które popełniasz przy/ podczas [czynność]

  • 5 najczęstszych błędów, które popełniasz przy planowaniu podróży

4. X lekcji, których się nauczyłem, kiedy/z [doświadczenie]

  • 7 lekcji, które przyswoiłem podczas pierwszego roku prowadzenia własnej firmy

5. X kroków prowadzących do [pożądanego rezultatu]

  • 4 proste kroki, aby zbudować listę mailingową

6. Te X rzeczy może Ci pomóc [wstaw pożądany wynik]

2. Jak… [coś zrobić]

Nagłówek typu „jak coś zrobić” jest bardzo skuteczny. Internauci, którzy szukają rozwiązania problemu, najczęściej wpisują w wyszukiwarkę google frazę kluczową rozpoczynającą się od słowa „jak”. 

3. Jak [nieistotne działanie] może prowadzić do [niepożądanego rezultatu]

  • Jak poranna kawa może prowadzić do chorób serca
  • Jak brak oszczędzania może doprowadzić do problemów finansowych w przyszłości

4. [Pytanie o problem]? Oto jak [pożądany efekt] w [wstaw ramy czasowe]

W tej formule najpierw zadajemy pytanie o problem, który ma użytkownik. Następnie pokazujemy mu, jak może go rozwiązać w określonym czasie.

Przykłady:

  • Marzysz o zarabianiu na Instagramie? Oto tipy na rozkręcenie profilu firmowego w 2 miesiące
  • Brakuje Ci motywacji? Sprawdź, jak odzyskać chęć do działania w ciągu 7 dni

Bezpośredni zwrot do czytelnika w headline’ach zwiększa zaangażowanie użytkowników.

5. SEO – [Słowo kluczowe]: Jak [Fraza kluczowa z długim ogonem]

Warto pamiętać o słowach kluczowych w tytule i podtytułach. Optymalizacja tekstu pod SEO pozwala na lepsze pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwania.

  • Zdrowe odżywianie: Jak zdrowo się odżywiać przy ograniczonym budżecie
  • Zdrowie psychiczne: Jak radzić sobie ze stresem w pracy zespołowej

6. Odwołaj się do autorytetu: Zrób coś jak [znane nazwisko]

Uwiarygodnij swój przekaz, powołując się na ważną lub znaną i lubianą postać.

  • Maluj jak Vincent van Gogh
  • Imprezuj jak Mick Jagger
  • Bądź innowacyjny jak Elon Musk

Możesz połączyć schemat: Jak [coś zrobić] z formułą odwołującą się do autorytetu.

Na przykład -> Jak [osiągnąć pożądany rezultat] jak [znane nazwisko]

7. Problem – Korzyść: Jeśli masz [problem], mam dla Ciebie [rozwiązanie]

To poinformowanie odbiorcy w tytule o głównej korzyści.

  • Jeśli czujesz się przytłoczony, ta metoda relaksacji jest dla Ciebie
  • Masz problemy ze snem? Mam dla Ciebie 8 sprawdzonych sposobów na poprawę jakości snu

8. Dlaczego [ta rzecz/ działanie] sprawia, że [rezultat]

  • Dlaczego regularne ćwiczenia sprawiają, że poprawia się samopoczucie?
  • Dlaczego czytanie wpływa na kreatywność?

9. Polecenie: Zatrzymaj/Przestań/Pozbądź się…

  • Przestań sprzedawać w ten sposób
  • Pozbądź się tych nawyków w pracy

10. Luka informacyjna: Znam rozwiązanie Twojego problemu. Sprawdź

Ten headline informuje czytelnika, że autor ma wiedzę i chce się nią podzielić w artykule. Aby poznać odpowiedź, wystarczy kliknąć link. To zabieg podobny do clickbaitu. Formuła zamieni się w zwykły clickbait, jeśli w dalszej części tekstu czytelnik nie znajdzie wyczerpującej i satysfakcjonującej go odpowiedzi.

11. Robiłem to [działanie] przez [x czasu]. Oto, co się stało/zmieniło

Tego typu tytuły przyciągają uwagę, ponieważ komunikują, jak długoterminowe działanie wpłynęło na rezultaty. To dobry nagłówek dla case study.

  • Medytowałem codziennie przez 6 miesięcy. Oto, jak zmieniło się moje ciało i umysł
  • Oszczędzałem 10% swoich dochodów przez rok. Oto, jak to wpłynęło na moje finanse
  • Nie korzystałem z mediów społecznościowych przez 3 miesiące. Oto efekty

12. Co powinieneś wiedzieć o [wstaw temat]

Te nagłówki zainteresują odbiorców, którzy szukają szybkich i praktycznych informacji na dany temat.

  • Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku?
  • Co warto wiedzieć o Turcji? Sprawdź, zanim się tam wybierzesz
  • Co powinieneś wiedzieć o pracy hybrydowej i jej zaletach?

13. Storytelling: trudna przeszłość – doskonała teraźniejszość

Przedstaw trudną sytuację z przeszłości, a następnie jej poprawę o 180 stopni.

  • Moja droga od zera do miliona, dzięki sprzedaży własnych e-booków na Amazonie
  • Moja polonistka krytykowała moje prace. Dziś jestem autorem bestsellerów

14. Wywołaj emocje: Ile jest dla Ciebie warte… 

Odwołaj się do emocji. Niech czytelnik znajdzie w tytule sentyment/ wzruszenie/ lęk/ troskę itp.

  • Czy życie Twojego dziecka jest dla Ciebie warte $1?
  • Aby uzyskać więcej informacji na temat raka płuc, kontynuuj palenie
  • Odkryj tajemnicę szczęścia: Jak pielęgnować radość w codziennym życiu?

15. Wykorzystaj efekt absurdu: gdy coś wydaje się bezsensu, ale ma ukryty sens

Zaciekaw czytelnika, zadając mu pytanie, które wydaje się nie mieć sensu.

  • Kto jeszcze ma ochotę zapalić świeczkę na tor­cie w połowie jego przygotowywania?
  • Dlaczego ziemniaki noszą skarpetki na noc?
  • Jak rozmowa z roślinami pomaga w rozwoju osobistym?

16. Statystyki: [wstaw %] lub [wiarygodne dane]

Uwiarygodnij swój przekaz. Zamieszczenie sprawdzonych danych w tytule sprawi, że stanie się on bardziej przekonujący.

  • 60% firm zauważa wzrost produktywności po wdrożeniu pracy zdalnej – Jak efektywnie zarządzać zdalnymi zespołami?
  • 90% ludzi ignoruje tę prostą zasadę zdrowego odżywiania

17. [Obiekt] + [dowód społeczny] użyj do [pożądany rezultat]

Wykorzystaj dowód społeczny, a odbiorcy uznają, że warto zapoznać się z artykułem.

  • Wypróbuj narzędzie, którego używa ponad 283 000 witryn internetowych do zwiększania ruchu
  • Przejdź na skuteczną dietę, której zaufały miliony osób. Szybka utrata wagi i zdrowie w zasięgu ręki

18. Przeanalizowaliśmy dla Ciebie [X rzeczy] i tego się dowiedzieliśmy

Tego typu nagłówki odwołują się do analizy. Obiecują czytelnikowi wartościowe wnioski, co przyciąga uwagę i buduje zaufanie do treści.

  • Przeanalizowałem dla Ciebie 100 000 nagłówków i tego się dowiedziałem
  • Przeanalizowaliśmy dla Ciebie 25 strategii inwestycyjnych i oto czego się dowiedzieliśmy

19. Mogę Ci pomóc [Obietnica] Do [Wynik]

Obiecaj czytelnikowi nagrodę (na przykład wiedzę, poprawę samopoczucia lub wizję uniknięcia strat)

  • Pomogę Ci zwiększyć ruch o 20%
  • Pomogę Ci osiągnąć wyższą produktywność dzięki tym prostym strategiom organizacyjnym

20. [Wybrana formuła nagłówka] + Przewodnik krok po kroku

Internauci lubią otrzymywać informacje w przystępnej, uporządkowanej formie. Tego typu tytuł jest skuteczny, bo zapowiada szczegółową, posegregowaną wiedzę.

  • Jak założyć stronę internetową od podstaw bez znajomości kodowania. Przewodnik krok po kroku
  • 25 sposobów na zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Przewodnik krok po kroku

Jak stworzyć skuteczny nagłówek? Porady od marketingowych guru

Zainspiruj się topowymi pomysłami najlepszych amerykańskich copywriterów. Hopkins, Schwab, Ogilvy, Schwartz to znane postacie ze świata marketingu. Odnieśli sukces w reklamie, dlatego warto wzorować się na ich pracy i wziąć pod lupę headline’y, które stworzyli.

Zawsze opieraj się na faktach jak David Ogilvy

Ogilvy wiedział, że średnio 5 razy więcej osób czyta tytuł, niż pozostałą treść. Twierdził, że kiedy piszesz nagłówek, wydałeś 80 centów ze swojego dolara. Zdaniem Ogilvy’ego headline spełnia tak ważne zadanie, że jeśli nie zainwestujesz czasu w tworzenie tych kilku istotnych słów z pierwszej linijki, to ryzykujesz utratę czytelników (i potencjalnych klientów).

Ogilvy pracował dla takich marek jak Rolls Royce, Schweppes czy Mercedes. W swoich nagłówkach informował, edukował i pokazywał wyjątkowe cechy produktu. Spójrz na jego najbardziej znany headline:

W jadącym 60 mil na godzinę nowym rolls-roysie najgłośniejszy dźwięk pochodzi z zegara elektrycznego

skuteczny nagłówek

Oto wskazówki od Ogilvy’ego, które pomogą Ci zaprojektować dobry nagłówek:

  1. Kieruj przekaz do swojej grupy docelowej (dowiedz się, jakie ma potrzeby).
  2. Twórz tekst w języku odbiorcówużywanego na co dzień języka, w którym myślą.
  3. Opieraj się na faktach i unikaj ogólników.
  4. Miej szacunek do swoich odbiorców – traktuj czytelnika jak kogoś, kogo cenisz.

Legenda copywritingu – David Ogilvy stawia sprawę jasno: 80% ludzi czyta tylko nagłówki, więc poświęć im większość pracy nad tekstem.

Znajdź czas na testowanie nagłówków jak Claude Hopkins

Hopkins lubił eksperymentować z tekstem. Prowadził badania nad skutecznością swoich przekazów. Monitorował reklamy o tej samej treści, ale z różnymi wersjami headline’ów. Zdarzało się, że jeden nagłówek szlifował przez wiele godzin, zanim uznał, że jest na tyle dobry, że zainteresuje czytelnika. Rozumiał, że ludzie lubią być w centrum uwagi. Dla marki Palmolive stworzył proste, czytelne hasło: Sekret urody, który ma 3000 lat. Podkreślało ono jednocześnie cechy produktu i korzyść dla klientek.

Przeczytaj wskazówki Hopkinsa, aby budować trafne headline’y: 

  1. Nie zwracaj się do ogółu, ale do czytelnika docelowego.
  2. Niech nagłówek pokazuje korzyści dla odbiorcy.
  3. Pamiętaj o projektowaniu czytelnych przekazów.
  4. Odwołuj się do pragnienia.
  5. Postaw na konkrety i wiarygodność.
  6. Zwróć uwagę na zainteresowania czytelnika.
  7. Testuj headline’y.

Obiecaj czytelnikowi nagrodę – Victor Schwab

Schwab wiedział, jak zachęcić czytelnika do przeczytania treści za pomocą tytułu. Twierdził, że nagłówek jest jak flaga trzymana przez pracownika kolei, który macha nią stojąc wzdłuż torów. W ten sposób zwraca uwagę maszynisty, przez co może przekazać mu wiadomość.

Zdaniem Victora Schwaba tytuł powinien:

  1. zawierać konkretną informację,
  2. zwracać uwagę czytelnika,
  3. oferować nagrodę (np. dobre samopoczucie lub wizję bezpieczeństwa). 

Schwab konstruował proste teksty, dopasowane do odbiorcy. Używał konkretnych danych – informował: gdzie, kiedy, co i dlaczego.

Jego najpopularniejszym headline’em jest tytuł poradnika zaprojektowany dla Dale’a Carnegiego: Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi.

Pozwól odbiorcy utożsamić się z treścią – Eugene Schwartz

Schwartz uważał, że pierwsze 50 słów ma ogromne znaczenie. Na ich napisanie poświęcał nawet kilka dni. Wiedział, że nagłówek ma tylko jeden cel – zatrzymać potencjalnego klienta i przekonać go do przeczytania kolejnego zdania. Kiedy w jednym z ogłoszeń pytał: Czy masz odwagę zarabiać pół miliona dolarów rocznie?, wiedział, że już sama treść nagłówka ze sformułowanym pragnieniem przekona ambitnych mężczyzn do zapoznania się z artykułem. 

skuteczny nagłówek

Zdaniem Schwartza, aby przyciągnąć uwagę odbiorców, należy:

  1. Przekierować pragnienia czytelnika, tj. marzenia, nadzieje, lęki, na produkt/artykuł.
  2. Pozwolić odbiorcy utożsamić się z treścią w nagłówku.
  3. Wpleść w tytule wypowiedź autorytetu lub eksperta.
  4. Tworzyć headline’y w formie pytań.

Narzędzia do analizy skuteczności headline’u

Jak myślisz, co Schwab, Hopkins, Ogilvy i Schwartz oddaliby za możliwość przetestowania narzędzi, które w kilka sekund potrafią przeanalizować skuteczność tytułu? Dzięki programom, które są na wyciągnięcie ręki, możesz zweryfikować i ulepszyć headline. Możesz zastąpić zbyt długi tytuł – krótkim, skutecznym zdaniem, które czytelnik doceni. Zerknij na przykładowe programy online do analizy headline’ów.

Visual Website Optimizer

Świetnym narzędziem do testowania nagłówków, jest Visual Website Optimizer. Program za pomocą testów A/B mierzy, który headline, w wersji A, czy B, działa lepiej. Jest łatwy w obsłudze i ma przyjazny interfejs użytkownika. Poza funkcją testów A/B śledzi konwersję i analizuje skuteczność całej strony. Narzędzie jest dostępne w wersji darmowej oraz premium. Inne narzędzia, które analizują nagłówek słowo po słowie, i pokazują procentowo, czego w nim brakuje to:

CoSchedule Headline Analyzer

Ten program bierze pod lupę każde słowo tytułu. Najlepiej przed analizą przetłumaczyć headline na angielski. Narzędzie nie radzi sobie z weryfikacją zdania w języku polskim. Dzięki skorzystaniu z analizatora dowiesz się, czy nagłówek jest właściwie nasycony słowami wzmacniającymi przekaz, frazami kluczowymi oraz czy jest czytelny. Aby skorzystać z programu, musisz podać swoje dane, które są wymagane w czasie rejestracji.

Monster Insights Analyzer

Tutaj rejestracja nie jest wymagana. Ten program również przedstawia procentowy wynik skuteczności nagłówka. Podaje propozycje ulepszenia tytułu. Udostępnia też wykaz słów, które poprawiają skuteczność headline’u. Narzędzie podpowiada, jak przekształcić nagłówek, by przyciągnąć uwagę i zwiększyć zaangażowanie odbiorcy.

Stwórz swój katalog inspiracji i unikaj clickbaitów

Zastosowanie sprawdzonych formuł pozwoli Ci stworzyć skuteczny nagłówek. Wystarczy, że zanim wystukasz pierwsze zdanie na klawiaturze, upewnisz się, jaki cel zamierzasz osiągnąć i jak dostosować treść do swoich odbiorców. Pamiętaj, że nagłówek, który zawiera obietnicę, powinien dawać czytelnikowi poczucie jej spełnienia po przeczytaniu artykułu. Unikaj clickbaitów, ponieważ odbiorcy nauczeni doświadczeniem, wiedzą, że takie clickbaitowe tytuły odsyłają do bezwartościowych tekstów.

I ostatni tip – stwórz katalog inspiracji. Wrzucaj do niego tytuły, które wyróżniają się spośród innych i zrobiły na Tobie wrażenie. Analizuj je. Dzięki temu nauczysz się, jak konstruować skuteczne, przyciągające uwagę odbiorcy nagłówki.   

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *