Historia amerykańskiej marki Snapple doskonały przykład na to, że warto czekać na sukces

Hyman Golden miał prawie 50 lat, gdy podjął decyzję, że wraz ze szwagrem Leonardem Marshem i znajomym Arnoldem Greenbergiem, założy nowy biznes. Wcześniej zajmował się myciem okien w wieżowcach i usługami remontowymi. Pochodził z biednej rodziny. Nie miał odpowiedniego wykształcenia. Mimo to postanowił zainwestować swój czas i pieniądze w rozwój firmy z branży, o której nie miał bladego pojęcia. Na pierwszy sukces będzie musiał czekać 8 długich lat.

Lata 70. Pomysł

W 1972 roku w Nowym Jorku powstała firma Unadulterated Food Products. Zgodnie z założeniem miała zająć się produkcją naturalnych napojów. Skąd pomysł na biznes? 

Jeden z założycieli Greenberg prowadził w tamtym czasie sklep ze zdrową żywnością. Jego klienci coraz częściej upominali się o poszerzenie asortymentu. Chcieli więcej naturalnych produktów na sklepowych półkach. W latach 70. Amerykanie zaczęli doceniać żywność i napoje pozbawione konserwantów. 

Kiedy Greenberg zauważył zwiększone zainteresowanie produktami naturalnymi, postanowił działać. Razem z Goldenem i Marshem rozrysowali plan, który miał umożliwić im wejście w “zdrowy biznes”. Chcieli zająć się produkcją zdrowych soków w różnych, owocowych wariantach smakowych. Każdy z współtwórców zainwestował w pomysł 6 tys. dolarów. 

Początki były trudne. Kilka lat zajęło im poznawanie branży. Uczyli się, popełniając błędy. Sami zajmowali się testowaniem smaków i eksperymentowaniem z dodatkami.

Lata 80. Pierwszy sukces

W 1980 roku nastąpił upragniony przełom. Na rynek udało się wprowadzić soki owocowe pod nazwą Snapple. Amerykanie pokochali ich naturalny i oryginalny smak. 

Snapple

Wykupienie, zastrzeżonej wcześniej przez innego przedsiębiorcę, nazwy kosztowało 500 dolarów. Produkty marki Snapple przyniosły milionowe zyski. Po odniesionym sukcesie firma przeobraziła się w Snapple Beverage Corporation. 

W 1987 roku przedsiębiorstwo odniosło kolejny ogromny sukces. Na rynku ukazał się innowacyjny produkt mrożona, cytrynowa herbata z naturalnych składników. Wysokiej jakości napar wlewano tuż po zaparzeniu do szklanych butelek. Miał długi okres przydatności do spożycia, a nie zawierał nawet grama chemii. Smakował jak domowa herbata. Ten produkt, w różnych wariantach smakowych, będzie generował dla firmy 50% zysków.

Lata 90. dobra passa

Nowy produkt Snap-Up, czyli izotoniczny napój dla sportowców pojawił się w sklepach w 1990 roku. W tym czasie zrealizowano kampanię reklamową o wartości 2 milionów dolarów z udziałem gwiazdy tenisa Ivana Lendla.

Mimo że sprzedaż rosła, firma przeznaczała coraz większe kwoty na reklamy z obawy przed konkurencją. Giganci na rynku tacy jak Coca-Cola, Pepsi, czy Lipton ścigały się o klientów. Na nową serię reklam w 1992 roku firma przeznaczyła już kilka razy więcej środków, bo 15 milionów dolarów. Kampania miała przekonać konsumentów, że produkty Snapple są zrobione z najlepszych rzeczy na ziemi (oryg. Made from the best stuff on earth)

Reklamy radiowe z kontrowersyjnymi dziennikarzami Howardem Sternem i Rushem Limbaughnem nie przypadły słuchaczom do gustu. Dlatego na przełomie 1992/1993 produkty Snapple zaczęła reklamować kolejna gwiazda sportu tenisistka Jennifer Capriati.

W 1992 roku firma zaczęła dystrybuować napoje za granicę, początkowo do amerykańskich baz wojskowych, które były usytuowane na całym świecie. 

Marka Snapple została po raz pierwszy wykupiona w 1992 roku przez Thomas H. Lee Company. Dwa lata później nowym właścicielem marki został Quaker Oats Company. Hyman Golden pełnił funkcję prezesa do 1995 roku. Następnie przeszedł na emeryturę i z milionami na koncie mógł cieszyć się życiem. Obecnie marka należy do Dr Pepper Snapple Group.

Strategia firmy Snapple, która zagwarantowała sukces

Na początku przedsiębiorstwo nie posiadało środków na kampanie reklamowe. Nie było ich stać na własną linię produkcyjną. W jaki sposób udało im się przekonać do siebie konsumentów i konkurować z największymi gigantami?

Oto lista rozwiązań stosowanych w przez właścicieli Snapple, które przyczyniły się zyskania popularności i do znakomitych wyników sprzedaży:

  1. Budowanie świadomości marki przez wykorzystanie marketingu szeptanego i tanich reklam radiowych. Dopiero w latach 90. firma zaczęła przeznaczać większe kwoty na kampanie promocyjne.
  2. Ujednolicenie nazwy obejmowała wiele różnych produktów (52 smaki soki i napoje izotoniczne oraz herbaty mrożone).
  3. Zlecanie testowania produktów pracownikom, nigdy firmom zewnętrznym.
  4. Uczynienie z niezależnych rozlewni i dystrybutorów partnerów firmy. Przedsiębiorstwo nie posiadało własnych punktów butelkowania i sprzedaży.
  5. Ignorowanie obiegowych opinii takich jak ta, że zainteresowanie mrożoną herbatą występuje jedynie w czasie upałów. Snapple generował wysoką sprzedaż tego produktu także zimą.

Firma osiągnęła sukces także dzięki różnorodności produktów. W latach 90. poszerzyli swoją ofertę o dietetyczne wersje swoich najpopularniejszych napojów.

Właściciele marki Snapple byli samoukami, szli pod prąd, a dotarcie do zadowalających wyników zajęło im lata. Warto było czekać. Na początku lat 90. roczne obroty firmy wyniosły prawie 100 milionów dolarów. Hyman Golden wraz z partnerami udowodnił, że aby rozkręcić intratny biznes, potrzebny jest nie tylko dobry pomysł i zaangażowanie, ale również cierpliwość.

Przeczytaj artykuł: Historia KFC

Poznaj historię McDonald’s.

Źródło:

  1. Andrzej Moszczyński „Sukcesy samouków – Królowie wielkiego biznesu”
  2. www.thefreelibrary.com/The+story+of+Snapple.-a017849782
  3. www.fundinguniverse.com/company-histories/snapple-beverage-corporation-history

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *